25 september 2021
Waarom je van één uurtje dansen per week gezonder wordt

Waarom je van één uurtje dansen per week gezonder wordt

Dansen is leuk. En nog leuker: iedereen kan het! Wedden dat ook jij wel eens op de dansvloer hebt gestaan tijdens een feestje? Maar bij het woord ‘dansen’ denk je waarschijnlijk aan snelle, moeilijke dansmoves, lening prima ballerina’s en jarenlange training. Nergens voor nodig! Want ook met een uurtje dansen per week kun je al een hoop gezondheidsvoordelen meepakken. En dat die verder gaan dan een gezond en fit lijf, lees je hieronder.

1. Dansen is de ideale workout

Ja, we trappen eerst maar deze open deur in. Wil je een soepel lijf, rechte houding, goede booty, en strakke benen? Ga dansen! Kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen zijn de pijlers waar je je bij sporten op richt. Vaak komt maar een van deze pijlers aan bod. Denk aan gewicht heffen in de sportschool, een uur op je yogamatje doorbrengen en een wekelijks rondje joggen. In een dansles werk je aan alle drie deze dingen tegelijkertijd! En dat alles op goede muziek waardoor je niet eens door hebt dat je aan het sporten bent.

Foto: Benny Dor Fotografie

2. Dansen houdt je grijze massa fit

Bewegen is altijd beter om je hersencellen gezond te houden dan een avondje chillen met Netflix. In zijn boek Laat je hersenen niet zitten bespreekt Erik Scherder o.a. de voordelen van dansen voor je hersenen. Zo zouden dansers beschikken over een grotere fluid intelligence (de intelligentie waarmee je dagelijkse problemen oplost) en beter zijn in taken die een beroep doen op houding en balans (joh, verrassend). Er zijn zelfs onderzoeken die laten zien dat dansen veroudering van je hersencellen tegengaat. Dus niet alleen je lijf is je dankbaar, ook je hersenen hebben baat bij een uurtje dansen.

3. Vergroot je zelfvertrouwen

Ook qua zelfverzekerdheid kan dansen een hoop voor je doen. Ga maar na: als je zeker wilt overkomen, trek je je schouders naar achter en maak je jezelf groter. Deze houding voer je continu uit tijdens een dansles. Grote bewegingen, je eigen ruimte opeisen, rechtop staan; zaken waardoor je zelfvertrouwen een boost krijgt.

Overigens hoort hier wel een kleine kanttekening bij. Jezelf vergelijken met de andere dansers in de les is namelijk GEEN goede optie voor meer zelfvertrouwen. Een ander is altijd leniger, heeft de passen sneller onder de knie, is dunner, etc. Op deze manier naar jezelf kijken is dodelijk voor je zelfvertrouwen. Vergelijken is iets waar ik me ook (nog altijd) aan schuldig maak. Hou het lekker bij jezelf: geniet van je eigen beweging, de muziek en dat je elke week een beetje beter wordt.

4. Een mentale boost

Zoals bij alle sporten komt er wanneer je danst endorfine vrij. Dat stofje waar je een instant geluksgevoel van krijgt. Sombere gedachten, gepieker en stress verdwijnen als sneeuw voor de zon. Uit een onderzoek van de London School of Economics bleek dat dansen mensen net zo gelukkig maakt als een salarisverhoging van 2000 dollar. De combinatie van bewegen en muziek schijnt hierbij de doorslaggevende factor te zijn.

Dat dansen zorgt voor een mentale boost heb ik afgelopen jaar aan den lijve ondervonden. Waar ik normaal gesproken dagelijks in een dansles of repetitie te vinden was, werd dat door de pandemie ineens een stuk minder. Met als gevolg dat ik zelf ook niet lekker in mijn vel zat. Gepieker en onzekerheid kwamen in volle vaart op me af. In eerste instantie gaf ik de schuld aan mezelf en dat ik maar moeilijk met verandering om kan gaan. Toen er eenmaal meer mocht en ik wel weer een paar uurtjes les kon geven, was dat een complete verademing. Ik kon ontspannen. Ik voelde me weer mezelf. Nooit geweten dat dansen zo’n impact op mijn gemoedstoestand had. Voor mij persoonlijk al een reden om dansen op structurele basis te blijven doen, maar ook jij gaat er baat bij hebben.

5. Dansen brengt mensen dichter bij elkaar

Mensen dansen vooral samen. Meestal kom je samen om een dansje te wagen. Tenzij jij de gordijnen dichttrekt en vervolgens in je eentje helemaal uit je plaat gaat in de woonkamer. Niet alleen het dansen met een partner zorgt voor verbinding. In een groep de choreografie instuderen en toewerken naar een eindresultaat versterkt het groepsgevoel. De beste en sterkste vriendschappen die ik heb, zijn ontstaan in de dansstudio.

Uiteraard is met elkaar genieten van de muziek en lekker bewegen de bindende factor, of er nu een presentatie uitrolt of niet. Een avondje ontspannen en plezier maken is nog wel het mooiste aan een dansles.

Ook gezonder worden in 1 uurtje per week?

Benieuwd of je zelf ook al deze voordelen van dansen ervaart? Meld je dan aan voor de lessen jazzdans op woensdagavond door een mail met naam en adresgegevens te sturen. Vanaf 6 januari gaan we weer van start!